Etter et halvt år med innsikts- og forankringsarbeid går februar-mars primært til å jobbe med konkurransegrunnlaget. I tillegg til sparring med styringsgruppen, arbeidsgruppen og brukerrepresentanter, er prosjektgruppen i tett dialog med innkjøpsavdelingen i Nordmøre Interkommunale Innkjøpssamarbeid. Det er de som formelt vil være innkjøpsfaglig rådgivere for anskaffelsesprosessen og utarbeidelsen av konkurransegrunnlaget. Vi holder også kontakten med leverandørene som deltok i markedsdialogen. De har nå svart på en runde med oppfølgingsspørsmål.
Øvrige aktiviteter
· Prosjektleder Filip Kronqvist deltok i januar på møte i Helsenettverket Sjustjerna (Søre Sunnmøre) på Hareid. Der presenterte han prosjektet og svarte på spørsmål fra deltakerne, som også tok opp fokusområder som er viktige for Søre Sunnmøre.
· Kommunene er invitert til et informasjonsmøte 14. mars, der vi vil fokusere på fellesanskaffelsen og presentere planen for denne. I tillegg vil vi gjennomgå gevinstestimeringen som er gjort for en kommune som i dag bruker fysiske nøkler, og en kommune som benytter nøkkelboks. Informasjonsmøtet er rettet mot prosjektledere og prosjekteiere i de 17 kommunene som har meldt interesse for fellesanskaffelsen, men er også relevant for beslutningstakere. Etter møtet vil vi sende ut en skriftlig, bindende påmelding for kommunene. Vi har i tillegg sendt invitasjonen til kommunene som ikke enda har meldt interesse, slik at alle får en siste mulighet til å bli med.
Sikkerhet og personvern i E-låsprosjektet
Når vi nå nærmer oss anskaffelsesprosessen, er sikkerhet og personvern helt avgjørende. Dette handler ikke bare om teknologi, men like mye om tillit.
Mette Kristengård, som er med i arbeidsgruppen vår, bidrar med verdifull kompetanse på området. Til daglig er hun avdelingsleder for tjenesteutvikling og rådgiver for informasjonssikkerhet i IKT-samarbeidet ROR-IKT.
– I kommunen er vi vant til å håndtere personopplysninger, men e-lås reiser nye problemstillinger, forklarer Kristengård.
– Ansatte må være trygge på at de får tilgang der de skal, og innbyggerne må være sikre på at de får den hjelpen de trenger – samtidig som uvedkommende ikke får adgang. Nå starter vi en innledende risikovurdering (ROS) for å identifisere de viktigste sikkerhetsspørsmålene. Dette omfatter blant annet tidsbegrenset tilgang til nøkler, systemets fleksibilitet til å møte ulike praktiske behov og hvor raskt og effektivt tilganger kan endres.
- Når vi går videre til selve anskaffelsen, vil vi dykke enda dypere inn i personvernutfordringene. En personvernkonsekvensvurdering (DPIA) blir nødvendig, ettersom e-lås påvirker menneskers hverdag direkte. Her vil brukerrepresentanter spille en nøkkelrolle i å sikre at løsningene oppleves som både trygge og praktiske for dem som berøres.
– Sikkerhet og personvern er ikke bare en del av prosjektet, avslutter Kristengård. – Det er selve grunnmuren for en vellykket innføring av e-lås.
Hvor sikre er tradisjonelle nøkkelbokser?
I en tid der personvern og sikkerhet står i fokus, er det viktig å stille spørsmål ved hvor trygge tradisjonelle løsninger egentlig er. Mange kommuner og enkeltpersoner bruker fortsatt kodebaserte nøkkelbokser for å gi tilgang til hjem og bygg, men hvor sikre er disse i praksis?
I et nylig webinar “Sikker kommune 2024” fra KS viser en sikkerhetsekspert hvor enkelt det er å bryte seg inn i slike bokser – ofte på bare noen sekunder. Dette understreker behovet for sikrere og digitaliserte e-låser og nøkkelboksløsninger. Du kan se dette innslaget ca. 12 minutter og 40 sekunder inn i webinaret
Har du spørsmål eller innspill? Ta kontakt, vi vil gjerne høre fra deg: filip.kronqvist@kristiansund.kommune.no
Med vennlig hilsen
Prosjektgruppa v/Digi Møre og Romsdal