Gi din kommune et digitalt løft med Kompetanseløftet 2.0

Etter stor suksess med programmet Kompetanseløftet i 2021/2022, bredder vi nå ut Kompetanseløftet 2.0. Programmet skal gi kommunen verktøy for å møte krav og forventninger til offentlige tjenester som følge av den teknologiske utviklingen. Kompetanseløftet 2.0 er rettet mot neste ledernivå (eksempelvis enhetsledere i sektorer) og nøkkelpersoner i din kommune.

Hva må kommunen gjøre? 

  • Kommunedirektør og ledergruppen må kartlegge deltakere. Hvem som skal bidra og gjøre de digitale prosessendringene i tiden som kommer? Hver kommune må ha minimum 1 endringsagent, som vil være prosessdriver i egen kommune underveis i Kompetanseløftet. Disse endringsagentene får et eget kurs og oppfølging/coaching underveis. 
  • Resten av deltagerne kan være sentrale ledere i alle sektorer i kommunen (eksempelvis enhetsledere innen oppvekst, teknisk, helse etc). Deltagerne vil gjennomgå et kursopplegg med en blanding av teori, praktiske eksempler, dialog og casearbeid. Deltagere fra hver sektor i hver kommune vil jobbe sammen på casearbeidet underveis.

Gjennom Kompetanseløftet 2.0 vil endringsagentene og de andre deltagerne få kunnskapen og verktøyene de trenger for å være pådrivere i sentrale prosessendringer i deres kommuner.

Kompetanseløftet 2.0 vil ha kortere varighet og bli mer praksisorientert enn Kompetanseløftet som ble gjennomført i 2021/2022. Gjennom casearbeid vil deltagerne tilegne seg verktøy som er relevant til endringsarbeidet i din kommune. 

 

Hvorfor skal din kommune bli med på Kompetanseløftet 2.0? 

Offentlig forvaltning skal løse komplekse samfunnsutfordringer. Digital transformasjon i forvaltningen er nødvendig for å kunne møte stadig større krav til offentlige tjenester og forvaltning.  

Det handler ikke bare om å digitalisere eksisterende tjenester, men det handler om å endre måten en virksomhet organiserer og utfører sine oppgaver på for å levere best mulige tjenester til innbyggerne. 

Digital transformasjon er sektorovergripende, og det krever derfor både fagkunnskap og ferdigheter for å håndtere denne overgangen effektivt.

Et viktig første skritt er å vurdere hvor godt kommunen bruker moderne teknologi, hvordan dere tilpasser dere mulighetene og henter ut de gevinstene digitale verktøy, teknologi, data og analyse gir (digital modenhet).

 

Kommunen må gjøre endringene selv

For å få til dette må kommunen ha kompetanse om digital transformasjon. Ledere og pådrivere spiller en nøkkelrolle i transformasjonen. De må lede organisasjonen gjennom tilpasninger og endringer i praksis, rutiner og samarbeidsmåter.

Samlet sett gjør digital transformasjon kommunen mer effektiv, transparent og tilgjengelig for innbyggerne.  Det gir også bedre ressursutnyttelse og muligheter for innovasjon.

 

Hva skal din kommune sitte igjen med etter gjennomført program?

  • Økt digital modenhet.
  • Evne til organisasjonslæring og omstilling.
  • Prioritere systematisk og kunnskapsbasert forbedring og innovasjon av tjenester til innbyggerne.
  • Delte erfaringer med kontinuerlig forbedring og læring om digital transformasjon på tvers av kommunene.
  • Ledere og endringsagentene skal ha fått verktøy til å eksperimentere og teste ut nye måter å jobbe på med fokus på "klatring i modenhetstrappa".
  • Kommunen skal ha fått spisskompetanse på digital transformasjon gjennom egen endringsagent og etablering av eget støtteteam for digital transformasjon.

 

Høres dette ut som noe din kommune ønsker å være med på?

Kommune må melde inn endringsagent(er) som skal delta på «Train the rainer» 3-4 april i Molde innen 20.mars.

Meld på din kommune innen 20.mars.

Plan for gjennomføring (PDF, 110 kB)